Podnoszenie ciężarów blog - Blog na temat przygotowań do igrzysk w sportach ciężarowych w Polsce

Przygotowania do zawodów w podnoszeniu ciężarów

Każdy z nas chciałby być jak najlepszy w wybranej przez siebie dyscyplinie sportu. Każdy również chciałby znajdować się na piedestale i osiągać spektakularne sukcesy, nie mając sobie równych. Nie dzieje się to jednak „od tak”, bez ciężkiej pracy i wysiłku włożonego w codzienne treningi. Często nie zdajemy sobie sprawy, że podnoszenie ciężarów to jedna z najbardziej wymagających i najcięższych, pod względem wytrzymałościowym, siłowym oraz szybkościowym, dyscyplina sportu. Nie dziwi więc, że poza wyjątkowym charakterem widowiska i naprawdę ogromną popularnością, wymaga ona od zawodnika dokładnego przygotowania, którego poziom musi osiągać najwyższy pułap.

Zawodnik profesjonalnie podchodzący do aktywności wie, iż okres przygotowawczy jest najważniejszym elementem i kluczem do sukcesu oraz zadowalających efektów. Konsekwencje, a także pochodne czynności, pracy oraz działań wykonanych w ramach przygotowań, możemy obserwować w postaci późniejszych rezultatów i osiągnięć sportowca. Na okres przygotowawczy składa się wiele elementów, które stanowią filary tego sportu i których w żaden sposób nie można pominąć, myśląc o sporcie poważnie oraz przyszłościowo.

Odpowiednia kondycja

Choć może nie wydawać nam się to zbyt oczywiste – do podnoszenia ciężarów niebagatelnie trzeba mieć świetną kondycję! I jest to element niezbędny do tego, aby móc zacząć pracować nad techniką. Trening w przypadku ciężarowca jest bardzo wymagający i skomplikowany. Wykorzystuje on podczas jego trwania – szybkość, siłę, wydolność i wytrzymałość. Jak widać, bezwzględnie musi dysponować dobrą formą i musi również ciężko pracować, aby tę formę sukcesywnie podwyższać.  Przy podnoszeniu ciężarów, nie wystarczą jedynie częste wizyty na siłowni – owszem jest ona dość istotnym elementem, aczkolwiek nie stanowi jedynego miejsca szkolenia. Ciężarowcy biegają, ćwiczą na bieżni, szlifują umiejętność balansu, koordynacji, nierzadko pływają, skaczą na skakankach.

Trening ciężarowca nie jest monotonny, lecz ciężki i wymaga dużej ilości wyrzeczeń, codziennej walki z własnymi słabościami, wadami oraz zmęczeniem. Poprzez wysiłek fizyczny szlifujemy kondycję i możemy stawiać sobie wciąż wyższe cele, dzięki czemu nasza forma znacznie wzrasta i stać nas na lepsze wyniki.

 

Właściwa technika

Technikę zaczynamy szlifować dopiero w momencie, kiedy posiadamy podstawę w postaci kondycji. Wówczas możemy przejść do kolejnego etapu, który niewątpliwie w przypadku każdego sportowca jest najważniejszy. Posiadanie odpowiedniej wiedzy technicznej i jej nienaganne stosowanie, zarówno podczas treningów, jak i już podczas samych zawodów – chroni zdrowie oraz życie zawodnika. Dzięki umiejętnościom technicznym, po pierwsze lepiej oceniają nas sędziowie, po drugie posiadamy większe możliwości i znacznie wyższe wyniki, a po trzecie unikamy urazów, kontuzji, przeciążeń, skurczy, upośledzeń stawów i kości, zatorów, a nawet trwałego i nieodwracalnego kalectwa.

 

Żywienie i suplementacja

Kwestia zdrowej i zbilansowanej diety w życiu sportowców jest stale obecna, głównie ze względu na fakt, że zarówno sposób odżywiania, jak i suplementacja odgrywają niezwykle ważną rolę oraz mają istotny wpływ na wszystkie wymiary życia i kariery sportowca. To że dieta ciężarowca musi być bardzo kaloryczna i nieprzeciętna – jest oczywiste, albowiem podczas treningu spala on nawet od 13-15 kcal na minutę, co stanowi jawne odejście od normy. Dzięki suplementom diety może on uzupełnić powstałe w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego niedobory, które na dłuższą metę mogłyby zagrozić jego zdrowiu i życiu.

W okresie przygotowawczym jedzenie i suplementy diety stanowią aż 45 % późniejszego sukcesu, a zatem prawie połowę, co pokazuje, że tego tematu nie można w żaden sposób zbagatelizować i należy do niego podejść w pełni odpowiedzialnie. Zarówno dieta, jak i suplementacja są dostosowywane indywidualnie do każdego zawodnika, na podstawie intensywności jego treningów, osobistych uwarunkowań oraz parametrów. Sportowiec posiada również konkretne odstępy czasowe pomiędzy poszczególnymi posiłkami i odpowiednie proporcje. Poza tym musi on wypijać dziennie minimum 4 litry wody, gdyż  jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

Motywacja

Motywacja w czasie okresu przygotowawczego to kwestia niezwykle istotna. Niekiedy zdarzają się sytuacje stresowe, gorsze dni, gdy dopadają nas wątpliwości lub zwyczajnie zmęczenie organizmu. Przecież nie zawsze człowiek jest w najwyższej formie. Czasami potrzebujemy bodźca do tego, by działać ze zdwojoną siłą i aby każdego kolejnego dnia robić dla siebie coraz więcej dobrego.