Podnoszenie ciężarów blog - Blog na temat przygotowań do igrzysk w sportach ciężarowych w Polsce

Suplementacja a podnoszenie ciężarów

Suplementacja to nieodłączny element codzienności w przypadku każdego sportowca, niezależnie od tego, jaki rodzaj treningu wykonuje. Dla ciężarowców jest ona szczególnie istotna, albowiem wykonują oni naprawdę skomplikowany i ciężki trening – zarówno pod względem technicznym, jak i siłowym, szybkościowym, a także wytrzymałościowym. W związku z tym, potrzebują odpowiedniego zaplecza energetycznego, które uzupełni ich niedobory i odżywi organizm. W chwili podnoszenia danego ciężaru, następuje wyzwolenie tak zwanej mocy eksplozywnej, w przypadku której głównym źródłem energetycznym są zasoby ATP i fosfokreatyny w tkance mięśniowej. Wszyscy zawodnicy specjalizujący się w podnoszeniu ciężarów, muszą niezaprzeczalnie dążyć do tego, aby utrzymać jak najwyższy poziom kreatyny w mięśniach, która warunkuje prawidłowe procesy przemian energetycznych, podczas wykonywania krótkiej, lecz bardzo intensywnej pracy fizycznej.

Suplementacja – na co zwrócić uwagę?

Nie należy zapominać również, że to układ nerwowo-mięśniowy i jego prawidłowe funkcjonowanie, warunkuje poziom sprawności fizycznej oraz wytrzymałości kondycyjnej podczas tego typu treningów. Należy więc stosować suplementację dbającą o ochronę szczególnie tych sfer, które znajdują się w obrębie tkanki mięśniowej oraz nerwowej (tauryna, kofeina, acetyl-l-karnityna, lecytyna). Natomiast w okresie przedtreningowym oraz w czasie regeneracji powysiłkowej, każdy zawodnik powinien skupić się zwłaszcza na: regeneracji i odbudowie włókien mięśniowych, poprzez znaczne zwiększenie spożycia produktów białkowych (koncentrat białka, izolat białka).

Nie może on również zapominać o suplementacji zawierającej: HMB, glutaminę + aminokwasy rozgałęzione BCAA, odżywki witaminowo-mineralne oraz preparaty witaminowo-białkowo-węglowodanowe. Witaminy w diecie sportowca są o tyle istotne, że zapewniają mu one wewnętrzną ochronę, zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników oraz rozwojowi bakterii i drobnoustrojów, a także wspierają kondycję skóry, włosów, paznokci – odżywiają organizm.

Nie mniej ważne są też minerały: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo i cynk, gdyż w przypadku dyscypliny, jaką jest podnoszenie ciężarów, zdrowe i mocne kości stanowią podstawę oraz element kluczowy.

 Poprzez stosowanie suplementacji, unikamy wszelkiego rodzaju urazów, skurczy, bóli, zniekształceń stawowych i kostnych, a w rezultacie nawet zatorów lub trwałego kalectwa. Obecnie na rynku dostępnych jest tak wiele suplementów, że każdy jest w stanie znaleźć konkretny produkt, który w pełni mu odpowiada. Poza tym  warto dodać, że suplementy diety są w pełni bezpieczne, zarówno dla naszego życia oraz zdrowia, a także można stosować je z innymi lekami, albowiem nie stanowią sfery inwazyjnej.

 

Ochrona stawów u „ciężarowca”

W przypadku osób zajmujących się podnoszeniem ciężarów, szczególnej ochronie powinny podlegać stawy, albowiem to one narażone są na największe i najbardziej szkodliwe obciążenia, co nie jest dla nich korzystne. W tym celu sportowcy winni stosować suplementy diety, które w swoim składzie zawierają również kwasy tłuszczowe Omega-3, glukozaminę, kurkuminę, beta-alaninę, witaminę D3, adaptogeny.

Nawodnienie organizmu

W codziennej dawce pielęgnacji nie może zabraknąć odpowiedniego nawodnienia, które stanowi fundament ludzkiego życia i profesjonalnego podejścia do sportu. Każdy odpowiedzialny, świadomy i odnoszący sukcesy sportowiec – pamięta zawsze o suplementacji i odpowiednim spożyciu wody. Nasze ciało w aż 70% składa się z wody, to ona warunkuje niemal wszystkie procesy zachodzące wewnątrz naszego organizmu, to ona również jest częścią mięśni, stawów oraz kości. Nie wolno o niej zapominać! Sport jest stylem życia, można powiedzieć również, że jest on wyborem, który nie jest do końca oczywisty oraz łatwy, który stawia przed nami wiele wyzwań, przeszkód oraz powoduje, że aby coś osiągnąć, musimy pracować jeszcze ciężej nad samym sobą, własnym ciałem i psychiką.

Sport uczy przede wszystkim pokory oraz daje człowiekowi silny kręgosłup moralny, to jeden z najdoskonalszych nauczycieli życia, który czasem powoduje wypłynięcie łez szczęścia, ale również bólu i niekiedy zawodu. Sport uodparnia, sprawia, że posiadamy zupełnie inne spojrzenie i pogląd, który niegdyś przedstawiał się zupełnie odmiennie. Suplementacja jest dla sportowca czymś oczywistym, jak zdrowe i racjonalne żywienie, codzienny trening, wyzbycie się używek (alkohol, papierosy etc.), ponieważ jako człowiek świadomy i posiadający wiedzę, rozumie zasady jej działania, konsekwencje oraz skutki.